Nie będzie rozbudowy Obwodnicy Trójmiasta (FOTO: GDDKiA o. Gdańsk)

Nie będzie rozbudowy Obwodnicy Trójmiasta

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta nie powstanie, pomimo apeli lokalnych posłów i mieszkańców Pomorza. Poprawa przepustowości na tej kluczowej trasie ma być zapewniona przez budowaną Obwodnicę Metropolii Trójmiasta, której zakończenie planowane jest na przyszły rok. Resort uważa, że to nowe rozwiązanie będzie bardziej efektywne i adekwatne dla ruchu tranzytowego, a poszerzenie obecnej obwodnicy jest nieopłacalne i trudne technicznie.

Do tej pory mieszkańcy Trójmiasta byli zapewniani, że chwilę po zakończeniu budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiasta drogowcy zabiorą się za Obwodnicę Trójmiasta. Droga nie dość, że nie ma trzeciego pasa na wielu fragmentach to brakuje tam pasa awaryjnego, by mogły tam zatrzymać się w miarę bezpiecznie pojazdy.

Tzw. wąskie gardło znajduje się na trasie między Wielkim Kackiem w Gdyni, a Szadółkami w Gdańsku na obu nitkach. Tam korki praktycznie są codziennie. Dodatkowo droga wymaga remontów.

Letni ruch na Obwodnicy Trójmiasta bije rekordy

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obciążonych dróg w Polsce, szczególnie w okresie letnim, kiedy to średnio przejeżdża nią ponad 105 tys. pojazdów dziennie. Mieszkańcy od dawna apelują o poszerzenie trasy o trzeci pas, argumentując, że jest to jedna z najniebezpieczniejszych dróg w kraju. Codziennie dochodzi tam do licznych wypadków i kolizji, co prowadzi do wielokilometrowych korków.

Ministerstwo: nowa obwodnica rozwiąże problem

Według Ministerstwa Infrastruktury, Obwodnica Metropolii Trójmiasta, będąca w budowie, odciąży istniejącą obwodnicę, która mimo tego pozostanie drogą ekspresową. Wiceminister infrastruktury, Agnieszka Krupa, wyjaśniła, że rozbudowa obecnej trasy jest wykluczona ze względu na „wysokie koszty” i „uwarunkowania terenowe”.

Resort argumentuje, że ruch miejski nie powinien być przenoszony na drogi ekspresowe, które są dedykowane ruchowi tranzytowemu.

Obecnie na Obwodnicy Trójmiasta dobowe natężenie ruchu jest od 34 tys. do 97 tys. – mówiła niedawno Krupa i dodała, że o wiele większe natężenie ruchu jest np. na drodze szybkiego ruchu w Warszawie – ok. 200 tys. samochodów na dobę.

Miejski ruch, zgodnie z zasadami kształtowania sieci, nie powinien być przenoszony na drogi ekspresowe” – stwierdziła i dodała, że drogi ekspresowe mają „zapewnić przemieszczanie się ruchu tranzytowego”.

Stanowisko gdańskiego oddziału GDDKiA

Tak stanowcze stanowisko ministerialnych urzędników dziwi tym bardziej, że gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych nie wyklucza prac potwierdzający rozbudowę.

Obwodnica Trójmiasta (OT) nadal pozostanie pod zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku po otwarciu nowej obwodnicy. Choć na chwilę obecną nie istnieją konkretne opracowania dotyczące rozbudowy OT, plany na przyszłość obejmują przygotowanie kompleksowych analiz i prognoz ruchu – mówi Mateusz Brożyna z gdańskiego oddziału GDDKiA.

Prace przygotowawcze związane z ewentualną rozbudową tej kluczowej trasy mają rozpocząć się dopiero po zakończeniu budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) oraz obwodnicy Żukowa.

Czytaj też: Utrudnienia na S7. Wymiana dylatacji na obwodnicy Gdańska

mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!