Od 1 listopada br. zmienia się sieć płatnych dróg w Polsce. Zgodnie z nowym rządowym rozporządzeniem opłaty za przejazd zostaną wprowadzone na 1,6 tys. kilometrów nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Odcinki płatne pojawią się na drogach na Pomorzu.
Dotyczy to wyłącznie pojazdów powyżej 3,5 tony, czyli głównie ciężarówek i autobusów. Decyzja ma na celu zwiększenie przychodów Krajowego Funduszu Drogowego, finansującego inwestycje drogowe. Wśród rozszerzonych odcinków znalazły się popularne drogi ekspresowe S6 i S7, przebiegające przez ważne punkty komunikacyjne Polski północnej i centralnej.
Droga Ekspresowa S7. Zmiany dla przewoźników
Droga ekspresowa S7, biegnąca z północy na południe Polski, odgrywa kluczową rolę w krajowej logistyce. W nowej sieci płatnych odcinków objęto jej fragmenty, takie jak:
- Węzeł Żuławy Zachód – węzeł Elbląg Zachód,
- Węzeł Miłomłyn Południe – węzeł Olsztynek Zachód,
Decyzja o opłatach na S7 ma dwa główne cele: z jednej strony wspiera budżet inwestycyjny na modernizacje infrastruktury, a z drugiej może wpłynąć na strukturę krajowego przewozu towarów. Rozszerzenie systemu e-TOLL i wprowadzenie zasady „korzystający płaci” motywuje do wyboru ekologicznych i mniej inwazyjnych metod transportu, takich jak kolej, co zmniejsza emisję CO2.
Czytaj więcej: Poważny wypadek na A1. Kabina ciężarówki odpięła się od podwozia
Przewoźnicy korzystający z S7 muszą pamiętać o konieczności rejestracji w systemie e-TOLL, który opiera się na technologii satelitarnej. System działa na zasadzie GPS, co oznacza brak konieczności montowania dodatkowych bramek na drodze. Przejazd jest płatny zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci” – im wyższa emisja spalin i większa masa pojazdu, tym wyższe opłaty.
Nowe odcinki płatne na S6. Skutki dla północnej Polski
Droga S6 stanowi główne połączenie komunikacyjne między Szczecinem a Gdańskiem. Od 1 listopada odcinki S6 objęte nowym rozporządzeniem to:
- Węzeł Goleniów Północ – węzeł Nowogard Zachód,
- Węzeł Bożepole Wielkie – węzeł Gdynia Wielki Kack.
Dla kierowców i firm logistycznych oznacza to dodatkowe koszty za przejazd na głównych trasach transportu między północnymi miastami. Nowe opłaty na S6, choć obciążające przewoźników, mają przynieść długofalowe korzyści. Fundusze z opłat wesprą finansowanie przyszłych inwestycji, co pozwoli na dalszą modernizację infrastruktury drogowej w tej części Polski.
Rozszerzenie płatnej sieci dróg nie było aktualizowane od 2017 roku. Obecnie opłaty na drogach krajowych obejmują już 3,6 tys. km, co w połączeniu z nowymi odcinkami przyniesie dodatkowe wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego. Fundusz ten inwestuje w kluczowe projekty, które są niezbędne dla rozwoju krajowej infrastruktury i zapewnienia płynności ruchu na najważniejszych trasach.
Zobacz też: Nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku od 1 października
mn