Pod koniec września na węźle Gdańsk Południe wejdzie w życie nowa organizacja ruchu, która umożliwi kontynuację prac związanych z budową Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT). Zmiany mają na celu poprawę przepustowości ruchu oraz umożliwienie obsługi wszystkich głównych relacji komunikacyjnych wokół węzła.
Prace budowlane na węźle Gdańsk Południe w ramach OMT są kluczowym elementem całej inwestycji. Nowa organizacja ruchu zakłada poprowadzenie pojazdów po zewnętrznych łącznicach, które zapewnią obsługę głównych kierunków. Dzięki temu możliwe będzie kontynuowanie budowy kluczowych elementów węzła, takich jak wiadukt w ciągu drogi S7 oraz wymiana nawierzchni na S6.
Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w jednym kierunku na każdej z łącznic. Układ drogowy, przypominający z lotu ptaka karo, umożliwi pełne połączenie tras S6, S7 oraz A1, zapewniając ruch w kierunku Gdyni, Szczecina, Elbląga, Warszawy oraz Łodzi.
Obsługa wszystkich relacji i zakończenie pac
Pod koniec września kierowcy podróżujący przez węzeł Gdańsk Południe będą mogli korzystać ze wszystkich relacji: S6 w kierunku Gdyni/Szczecina, S7 w kierunku Elbląga/Gdańska/Warszawy i S6/A1 w kierunku Łodzi. Każda z tych relacji będzie obsługiwana wokół węzła z wykorzystaniem zewnętrznych łącznic, na których dostępne będą dwa pasy ruchu w jednym kierunku. Łącznice widziane z góry utworzą olbrzymie drogowe karo wokół docelowego węzła. Na trzech wierzchołkach karo (południowym, wschodnim i zachodnim) możliwy będzie skręt w lewo, aby zapewnić połączenie z S6 w S7 i odwrotnie oraz jazdę w ciągu S6 z południa na północ – wyjaśnia Mateusz Brożyna z gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ostatnim etapem prac w tym miejscu będzie uruchomienie wszystkich relacji po docelowym układzie węzła Gdańsk Południe w ramach Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, które planowane jest w III kwartale 2025 r.
Tymczasowa organizacja ruchu w zależności od poziomu zaawansowania prac budowlanych może jeszcze ulec zmianie. O wszelkich zmianach GDDKiA informować będzie na bieżąco.
Utrudnienia i zmiany w organizacji ruchu Gdańsk Południe
Podczas trwania prac, organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe może się zmieniać w zależności od postępu robót. Wszelkie modyfikacje będą ogłaszane na bieżąco, a kierowcy powinni być przygotowani na tymczasowe ograniczenia. W rejonie budowy pojawia się coraz więcej obiektów inżynierskich, a prace prowadzone są pod ruchem, co dodatkowo komplikuje realizację inwestycji.
Zobacz też: Zwężenie na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku
Obwodnica Żukowa: kluczowy wlement OMT
Jednym z ważniejszych zadań budowy OMT jest powstanie ponad 16-kilometrowego odcinka trasy ekspresowej, w tym 7-kilometrowej obwodnicy Żukowa. Ta część projektu, realizowana przez konsorcjum Mirbud i Kobylarnia, ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Żukowa, co znacząco odciąży miasto.
Na odcinku od Żukowa do węzła Gdańsk Południe prace są już zaawansowane w 57 proc. W ramach projektu powstają m.in. estakada nad rzeką Radunią oraz duże przejście dla zwierząt. Roboty trwają również przy Miejscu Obsługi Podróżnych Widlino oraz obwodnicy Żukowa, gdzie prowadzona jest produkcja mas bitumicznych.
Tymczasowa Organizacja Ruchu na DK20
Od sierpnia na drodze krajowej nr 20 w Glinczu funkcjonuje ruch wahadłowy na odcinku około 350 metrów. Wynika to z konieczności wymiany nawierzchni oraz budowy ronda, które połączy obwodnicę Żukowa z DK20. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać do końca 2024 roku.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, o długości około 32 km, wraz z 6-kilometrową obwodnicą Żukowa, będzie gotowa w 2025 roku. Nowa trasa stworzy zewnętrzną obwodnicę Trójmiasta, łącząc Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską. Obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, rozpoczynając się od ronda w Glinczu i łącząc się z trasą S7 w rejonie Żukowa.
Czytaj też: Nie będzie rozbudowy Obwodnicy Trójmiasta
mn