Budowa infrastruktury kolejowej dla przyszłej elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalinie przyciąga uwagę nie tylko z powodu swojego znaczenia dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Inwestycja ta otworzy również nowe możliwości transportowe dla mieszkańców północnej części województwa pomorskiego, zmieniając życie lokalnych społeczności. Plany zakładają, że kolej do elektrowni jądrowej zacznie urzeczywistniać się w 2025, wtedy też zaplanowano uruchomienie przetargów na prace budowlane. Oto co przedstawiła spółka PKP PLK.
Planowana budowa elektrowni jądrowej w gminie Choczewo to jeden z najważniejszych projektów energetycznych w Polsce. Ma ona zapewnić stabilne źródło energii, które przyczyni się do uniezależnienia kraju od paliw kopalnych. Jednakże samo powstanie elektrowni wymaga skoordynowania wielu projektów towarzyszących, z których najważniejszym jest budowa dostępu kolejowego.
Wybrany wariant zakłada modernizację i rozbudowę linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz budowę nowych odcinków, które połączą elektrownię z linią nr 229 w rejonie stacji Steknica. Te działania pozwolą na efektywny transport towarów na plac budowy, a później na potrzeby eksploatacji zakładu.
Dla mieszkańców regionu, szczególnie powiatów wejherowskiego i lęborskiego, kolej do elektrowni jądrowej będzie szansą na poprawę komunikacji publicznej. Po ponad 30 latach odcięcia od pociągu społeczności te znów zyskają dostęp do regularnych połączeń pasażerskich.
Jakie zmiany przyniesie modernizacja?
Projekt obejmuje kompleksowe prace modernizacyjne na istniejących liniach oraz budowę nowych fragmentów torów. Istniejące stacje i przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Pociągi pasażerskie mają rozwijać prędkość do 160 km/h, co znacząco skróci czas podróży w regionie. Na linii nr 229 Lębork – Łeba prędkość osiągnie 120 km/h, co także wpłynie na atrakcyjność transportu kolejowego.
Dla kolei towarowej zaprojektowano trasy umożliwiające przewóz ładunków do 750 metrów długości. Taki standard spełnia najwyższe wymagania współczesnej logistyki. Warto podkreślić, że modernizacja obejmie również linię nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pasażerski odbywa się jedynie w sezonie letnim.
W ramach inwestycji przewidziano również nowoczesne rozwiązania ekologiczne. Przygotowywane raporty oddziaływania na środowisko są kluczowe dla uzyskania pozwoleń budowlanych. Dzięki nim inwestycja będzie zgodna z rygorystycznymi normami ochrony środowiska.
Czytaj więcej: Jest przetarg na projekt i budowę drogi do elektrowni atomowej
Harmonogram inwestycji i przyszłe korzyści – kolej do elektrowni jądrowej
Prace nad dokumentacją projektową i uzyskaniem pozwoleń administracyjnych rozpoczęły się w 2023 roku i potrwają do 2026 roku. Kluczowym momentem będzie ogłoszenie pierwszych przetargów na roboty budowlane w 2025 roku. Modernizacja odcinka Lębork – Łeba ma być pierwszym etapem realizacji.
Zakończenie wszystkich prac budowlanych zaplanowano na 2029 rok. Nowa infrastruktura kolejowa stworzy możliwości rozwoju dla regionu Pomorza, zwiększając jego atrakcyjność zarówno dla mieszkańców, jak i inwestorów. Transport kolejowy stanie się wygodniejszy, szybszy i bardziej dostępny.
PKP Polskie Linie Kolejowe zadeklarowały również możliwość rozszerzenia inwestycji o kolejne odcinki, co jeszcze bardziej usprawni komunikację w regionie. „Pakt kolejowy dla Pomorza”, podpisany w 2023 roku, to dowód zaangażowania w rozwój infrastruktury, która będzie służyć nie tylko elektrowni, ale także lokalnym społecznościom.
Wpływ inwestycji na Pomorze i cały kraj
Budowa linii kolejowej do elektrowni jądrowej to projekt, który łączy interesy lokalne z ogólnokrajowymi. Region północnego Pomorza, przez lata zaniedbywany pod względem infrastruktury kolejowej, zyska nowe możliwości rozwoju. Mieszkańcy będą mogli korzystać z wygodnych połączeń kolejowych, które przywrócą regionowi rolę ważnego punktu na mapie komunikacyjnej Polski.
Z perspektywy kraju inwestycja ta to element większej układanki – nowoczesnego systemu energetycznego opartego na stabilnych źródłach energii, takich jak elektrownie jądrowe. Poprawa infrastruktury transportowej w rejonie elektrowni będzie miała także wpływ na gospodarkę i środowisko, przyczyniając się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla poprzez zwiększenie roli kolei w transporcie.
Linia kolejowa nr 230
Linia kolejowa łącząca Wejherowo z Prusewem, później przedłużona przez Choczewo do Garczegorza, miała istotne znaczenie dla transportu w regionie. Jej historia jest pełna dramatycznych momentów, takich jak zniszczenie mostu na rzece Redzie podczas II wojny światowej. Most ten, będący kluczowym elementem trasy między Zamostnym a Rybnem Kaszubskim, został odbudowany dopiero w 1946 roku, przywracając komunikację na tej strategicznej trasie.
W latach 80. XX wieku linia zyskała nowe życie dzięki planom budowy elektrowni szczytowo-pompowej i pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nad Jeziorem Żarnowieckim. Wówczas powstało odgałęzienie do stacji Elektrownia Jądrowa Żarnowiec, które zostało zelektryfikowane wraz z odcinkiem Wejherowo-Rybno Kaszubskie. W 1985 roku na tę trasę wjechał pierwszy pociąg, zapowiadając wielkie zmiany w infrastrukturze regionu. Niestety, po transformacji ustrojowej i wstrzymaniu budowy elektrowni w 1990 roku, linia zaczęła podupadać, a ruch pasażerski został zawieszony w 1992 roku. Wkrótce potem całkowicie zanikł również ruch towarowy.
Zobacz też: Budowa elektrowni jądrowej w Żarnowcu. Ambitny plan władz PRL zakończony przez Tadeusza Mazowieckiego
mn