Konsultacje ws. budowy buspasów na ulicy Spacerowej w Gdańsku (FOTO: DRMG)

Konsultacje ws. budowy buspasów na ulicy Spacerowej w Gdańsku

W środę, 10 lipca, mieszkańcy Gdańska będą mieli okazję wziąć udział w spotkaniu informacyjnym dotyczącym planowanej budowy buspasów na ulicy Spacerowej. Wydarzenie odbędzie się o godzinie 17:00 w Oliwskim Ratuszu Kultury przy ulicy Opata Jacka Rybińskiego 25.

Jest to kolejne spotkanie z cyklu konsultacji społecznych mających na celu omówienie szczegółów inwestycji oraz zebranie opinii mieszkańców.

Inwestycja: trasa dla autobusów i ścieżka rowerowa

Planowana inwestycja obejmuje prawie sześciokilometrowy odcinek trasy przeznaczonej wyłącznie dla autobusów, rozciągający się od skrzyżowania Spacerowa-Centrum Handlowe do skrzyżowania Spacerowa-Opacka. Na całej długości buspasa ma również powstać ścieżka rowerowa, która będzie biegła tuż obok drogi lub po terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Miasto rozważa także budowę tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie, co ma na celu jeszcze większe usprawnienie komunikacji.

Konsultacje ws. budowy buspasów na ulicy Spacerowej w Gdańsku (FOTO: gdansk.pl)
Konsultacje ws. budowy buspasów na ulicy Spacerowej w Gdańsku (FOTO: gdansk.pl)

Dwa warianty buspasów na ulicy Spacerowej w Gdańsku

Podczas wcześniejszego spotkania, które odbyło się 27 czerwca w Osowej, mieszkańcom przedstawiono dwa warianty budowy buspasów. Pierwszy zakłada stworzenie buspasa o zmiennym kierunku z trzema pasami ruchu: jednym dla autobusów i dwoma dla samochodów oraz autobusów. Ten wariant, kosztujący 70-80 mln zł, wiąże się z mniejszą wycinką drzew (około 1200).

Drugi wariant przewiduje budowę dwóch niezależnych buspasów, każdy w jednym kierunku, co zapewnia większe bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu autobusów, ale jego realizacja jest droższa (80-100 mln zł) i wymaga większej wycinki drzew (około 2200).

Konsultacje ws. budowy buspasów na ulicy Spacerowej w Gdańsku (FOTO: gdansk.pl)
Konsultacje ws. budowy buspasów na ulicy Spacerowej w Gdańsku (FOTO: gdansk.pl)

Tunel pod Pachołkiem

Projekt budowy tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie ponownie znalazł się w centrum uwagi władz miasta. Koszt tej inwestycji, obejmującej również budowę tzw. Nowej Spacerowej, szacowany jest na 2 miliardy złotych. Miasto planuje pozyskać na ten cel środki rządowe. Tunel miałby znacząco usprawnić zarówno komunikację publiczną, jak i indywidualną, rozwiązując część problemów związanych z obecną infrastrukturą.

Dawna koncepcja tunelu pod Pachołkiem (FOTO: gdansk.pl)
Dawna koncepcja tunelu pod Pachołkiem (FOTO: gdansk.pl)

Wpływ na czas przejazdu

Realizacja buspasa na Spacerowej ma znacząco skrócić czas przejazdów komunikacją miejską. W godzinach szczytu porannego czas przejazdu autobusem w kierunku Oliwy ma się zmniejszyć z 25 minut do około 8-9 minut, natomiast w godzinach szczytu popołudniowego w kierunku Osowej z 18 minut do około 7 minut.

Kwestie środowiskowe

Wybór wariantu buspasów zależy od zgody Lasów Państwowych na wycinkę drzew. Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, podkreślał konieczność szczegółowych pomiarów ruchu drogowego i prognoz zmian potoków samochodów. Mieszkańcy zaproponowali, aby wycinki były planowane w ramach prac Lasów Państwowych.

Spotkanie zakończyło się bez jednoznacznej decyzji, jednak z obietnicą dalszych analiz i konsultacji z mieszkańcami oraz instytucjami zarządzającymi terenami zielonymi.

Czytaj też: Tunel pod Pachołkiem i buspasy na Spacerowej

mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wydawca portalu wbijamszpile.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści komentarzy publikowanych przez użytkowników. komentarze odzwierciedlają jedynie opinie ich autorów. Zachęcamy do korzystania z kultury słowa i przestrzegania zasad netykiety.