Autostrada A1 - odc. Piotrków Trybunalski - Kamieńsk (FOTO: GDDKIA)

Mamy to! Autostrada A1 połączyła port w Gdańsku z Czechami

560 km szczęścia kierowców – od Rusocina do Gorzyczek. Autostrada A1 połączyła port w Gdańsku z Czechami. Przejazd przez Polskę zajmuje od teraz około 4,5 godziny.

Autostrada A1 to jedna z najważniejszych arterii drogowych w Polsce, łącząca północną i południową część kraju. Jest to droga o długości ponad 570 kilometrów, biegnąca przez województwa: zachodniopomorskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, mazowieckie, świętokrzyskie, i małopolskie.

Autostrada A1 charakteryzuje się wysoką jakością nawierzchni, co pozwala na bezpieczne i komfortowe poruszanie się zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarówek. Wieloletnie inwestycje w rozbudowę tej drogi sprawiły, że obecnie większość odcinków została już zmodernizowana do standardów autostradowych.

Droga ta oferuje także wiele udogodnień dla kierowców, takich jak liczne węzły komunikacyjne, zjazdy i parkingi. Wzdłuż autostrady A1 znajdują się także stacje paliwowe, restauracje, hotele i inne obiekty turystyczne, co sprawia, że podróż nią może być nie tylko szybka i bezpieczna, ale także komfortowa i atrakcyjna.

Autostrada A1 ma także duże znaczenie dla gospodarki kraju, stanowiąc ważny szlak transportowy dla towarów przemysłowych i handlowych. Dzięki niej możliwe jest szybkie i sprawnie przemieszczanie się między regionami Polski, a także między Polską a innymi krajami europejskimi.

Autostrada A1 - odc. Piotrków Trybunalski - Kamieńsk (FOTO: GDDKIA)
Autostrada A1 – odc. Piotrków Trybunalski – Kamieńsk (FOTO: GDDKIA)

Autostrada A1 – ponad 30 lat realizacji

Pierwszy odcinek autostrady A1 oddano do ruchu w 1989 r., a 30 lat później ruszyła jego przebudowa. Chodzi o trasę z Tuszyna pod Łodzią do Piotrkowa Trybunalskiego. Północna część A1, ponad 150 km od Rusocina pod Gdańskiem do Torunia, została wybudowana przez koncesjonariusza w latach 2005 – 2011. Pięć lat później autostradą można było dojechać ponad 180 km dalej, do Tuszyna. W latach 2007 – 2014 zrealizowano nieco ponad 90 km A1 umożliwiając przejazd od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W latach 2015 – 2019 oddano blisko 60 km autostrady po nowym przebiegu, omijającej Częstochowę i łączącej się z A1 w Pyrzowicach.

W 2018 r. podpisaliśmy umowy na przebudowę starej A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz trzech odcinków DK1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. W kwietniu 2019 r, zawarliśmy umowę na przebudowę ostatniego fragmentu trasy, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. To łącznie nieco ponad 80 km trasy.

Teraz kierowcy mają do dyspozycji całą autostradę A1, ponad 560 km od Rusocina do Gorzyczek. Trasę z centrum Gdańska do granicy z Czechami można przejechać pojazdem osobowym, nie przekraczając dopuszczalnej prędkości, w czasie ok. 5 godzin z przerwą na odpoczynek.

Autostrada A1 to część międzynarodowego szlaku transportowego łączącego Morze Bałtyckie i Adriatyk. Ważnego nie tylko dla rozwoju gospodarczego Polski. To także drogowy kręgosłup łączący się z biegnącymi ze wschodu na zachód autostradami A2 i A4, a także drogami ekspresowymi S1, S5, S7 i S8.

Autostrada A1 w Polsce (FOTO: Wikipedia)

Ostatni fragment gotowy

Pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem można już poruszać się z prędkością 140 km/h po pełnoprawnej autostradzie. Zakończyły się nie tylko wszystkie prace na tym odcinku, ale także wieloletni proces budowy autostrady A1 w Polsce.

Ostatni z odcinków miał ponad 24 km długości, dwie jezdnie  o nawierzchni betonowej po trzy pasy ruchu każda. Już pod koniec grudnia ubiegłego roku kierowcy mogli korzystać z całej szerokości obu jezdni, jednak z ograniczeniem do 100 km/h. Trwały jeszcze prace w otoczeniu trasy głównej. Aktualnie jest to już pełnoprawna autostrada, po której samochodem osobowym, motocyklem lub pojazdem ciężarowym o masie całkowitej do 3,5 t można zgodnie z przepisami jechać z prędkością 140 km/h.

Przypomnijmy, że na całym, ponad 80-kilometrowym betonowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy mamy dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Trwają jeszcze prace przy dobudowie trzeciego pasa ruchu na krótkim, początkowym odcinku obwodnicy Częstochowy, które nie powodują utrudnień w ruchu. 

Zobacz także: Niemieckie autostrady w coraz gorszym stanie. Dowód? Widowiskowe wyburzenie mostu