Strefy Czystego Transportu będą obowiązkowe w dużych miastach (FOTO: canva.com)

Strefy Czystego Transportu będą obowiązkowe w dużych miastach

W odpowiedzi na problem złej jakości powietrza, rząd postanowił wprowadzić nowe regulacje dotyczące transportu w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności, przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, został skierowany do konsultacji publicznych.

Jednym z głównych punktów projektu jest obowiązek tworzenia Stref Czystego Transportu (SCT) w miastach z przekroczonymi normami jakości powietrza.

Hubert Różyk, rzecznik Ministerstwa Klimatu, wyjaśnia dziennikarzom Polskiego Radia, że celem tych przepisów jest znaczące ograniczenie emisji z transportu. Największe miasta w Polsce będą zobowiązane do ustanowienia SCT, jeśli przekroczą dopuszczalne normy zanieczyszczeń. Dotyczy to szczególnie miast, w których średnioroczne stężenie dwutlenku azotu (NO2) przekracza dopuszczalne poziomy. Na podstawie danych z 2023 roku, obowiązek ten obejmie m.in. Warszawę, Katowice, Kraków i Wrocław.

Czytaj też: Jedziesz do Warszawy? Wszystko o Strefie Czystego Transportu

Można będzie się wycofać ze Strefy Czystego Transportu

Co istotne, miasta będą mogły zrezygnować z SCT, jeżeli przez trzy kolejne lata nie zanotują przekroczeń dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń powietrza. Obecnie pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu funkcjonuje już w Warszawie.

Ministerstwo Klimatu podkreśla, że samorządy będą miały swobodę w definiowaniu zasad funkcjonowania tych stref. To one zdecydują o ich obszarze oraz o typach pojazdów, które będą miały prawo wjazdu. Warunkiem koniecznym do utworzenia SCT będzie przeprowadzenie konsultacji społecznych z mieszkańcami.

Nowelizacja coraz bliżej – Strefy Czystego Transportu

Projekt nowelizacji ustawy wprowadza także obowiązek zakupu zeroemisyjnych autobusów dla miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz dla firm świadczących usługi komunikacji miejskiej. Obecnie miasta kupują około 500 autobusów rocznie, co oznacza, że pełna wymiana floty może potrwać około 16 lat.

Hubert Różyk zaznacza, że w procesie wymiany floty samorządy będą mogły liczyć na wsparcie finansowe ze środków krajowych i unijnych, co ma ułatwić przejście na bardziej ekologiczne rozwiązania transportowe. Dzięki temu nowemu podejściu, miasta będą mogły skuteczniej walczyć z problemem zanieczyszczenia powietrza, przyczyniając się do poprawy jakości życia swoich mieszkańców.

Czytaj też: Polska zadłużyła się w Banku Światowym z myślą o ekologii

Polskie Radio/mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wydawca portalu wbijamszpile.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści komentarzy publikowanych przez użytkowników. komentarze odzwierciedlają jedynie opinie ich autorów. Zachęcamy do korzystania z kultury słowa i przestrzegania zasad netykiety.