Baltic Hub, największy terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim, kontynuuje inwestycje w infrastrukturę kolejową. Została właśnie uruchomiona czwarta suwnica RMG, która podniesie przepustowość bocznicy kolejowej do ponad 800 000 TEU rocznie.
Nowa, zelektryfikowana suwnica RMG 4, dostarczona przez austriackiego producenta suwnic Künz, jest już w pełni operacyjna. Jej główna konstrukcja została wyprodukowana w Polsce. Wyposażona została w nowoczesny system OCR do automatycznej identyfikacji numerów kontenerów, system antykolizji bramy oraz 11 kamer ułatwiających pracę operatora. Dodatkowo zastosowano innowacyjne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i efektywność pracy, takie jak mikroruchy chwytni dla precyzyjnego pozycjonowania czy awaryjne hamulce wciągarki.
Inwestycje w infrastrukturę kolejową – Baltic Hub zwiększa przepustowość
Rozbudowa połączeń kolejowych jest kluczowym elementem strategii rozwoju Baltic Hub. Obecnie terminal obsługuje ponad 600 pociągów miesięcznie. Zapewnia transport ładunków nie tylko na terenie Polski, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej. Umożliwia to sieć połączeń z Czechami, Słowacją, Węgrami i Ukrainą.
Wieloletnie inwestycje w infrastrukturę kolejową, w tym najnowocześniejszy sprzęt przeładunkowy – 4 zelektryfikowane suwnice RMG z systemem OCR – nie tylko zwiększyły przepustowość i bezpieczeństwo operacji kolejowych, ale także przyczyniły się do redukcji emisji CO2, oferując klientom bardziej ekologiczną opcję transportu.
Zobacz także: Baltic Hub będzie większy: Terminal T5 wesprze zieloną rewolucję
Inwestycje w infrastrukturę kolejową to strategiczny element rozwoju Baltic Hub. Czwarta suwnica RMG to odpowiedź na rosnący popyt na przewozy intermodalne. Stawiamy na rozwiązania wydajne, bezpieczne i przyjazne dla środowiska, oferując naszym klientom konkurencyjne usługi na najwyższym poziomie. Biorąc pod uwagę uruchomienie trzeciego terminalu w 2025 roku oraz zwiększenie mocy przeładunkowych dla naszych klientów, musimy być przygotowani do obsługi tego wzrostu – mówi Charles Baker, Dyrektor Generalny Baltic Hub.
Drugi terminal kolejowy
Wzrost wolumenu importu i eksportu oraz niedalekie uruchomienie T3 oznaczają, że największy terminal głębokowodny na Bałtyku planuje już możliwość budowy drugiej bocznicy kolejowej. Obecny poziom wykorzystania kolei pokazuje, że potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe może przekroczyć możliwości przeładunkowe obecnej bocznicy kolejowej.
Drugi terminal kolejowy będzie potrzebny w momencie, gdy Baltic Hub osiągnie 1,0 mln TEU na kolei. To może nastąpić w 2027 roku. W związku z tym, zarząd Baltic Hub współpracuje z polskimi władzami w celu zapewnienia odpowiedniej lokalizacji dla budowy drugiego terminalu kolejowego.
Czytaj też: Baltic Hub. Kamień węgielny pod budowę terminalu T3
mn