Decyzja władz Gdańska, Gdyni i Sopotu o wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji miejskiej w dniu wyborów samorządowych wynika z szerszej inicjatywy, mającej na celu zwiększenie frekwencji wyborczej oraz ułatwienie dostępu do lokali wyborczych. Bezpłatna komunikacja 7 kwietnia to nie jest ukłon wobec wyborców a obowiązek.
W ramach inicjatywy mającej na celu ułatwienie dostępu do lokali wyborczych oraz zachęcenie mieszkańców do udziału w nadchodzących wyborach samorządowych, władze Gdańska, Gdyni, i Sopotu „podjęły decyzję” o wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji miejskiej w dniu głosowania, który przypada na 7 kwietnia. Aleksandra Dulkiewicz (Gdańsk), Wojciech Szczurek (Gdynia) oraz Magdalena Czarzyńska-Jachim (Sopot) jednogłośnie zgodzili się na ten ruch, mając na uwadze dobro mieszkańców i ich aktywne uczestnictwo w życiu demokratycznym.
W tej informacji jest PR-owy haczyk. Otóż władze wykorzystują zmienione przepisy przez dawny rząd PiS i wykorzystują do swojej wspólnej propagandy.
Bezpłatna komunikacja 7 kwietnia to nie wymysł samorządowców
Zmiany te są częścią najnowszej nowelizacji kodeksu wyborczego w Polsce, która weszła w życie 31 marca 2023 roku. Zmiany te mają na celu nie tylko zwiększenie frekwencji, ale również usprawnienie pracy komisji wyborczych oraz zapobieganie patologiom wyborczym, takim jak fałszowanie wyników czy wielokrotne głosowanie przez tę samą osobę.
Szczególnie istotne jest, że nowe przepisy nakładają na samorządy obowiązek zapewnienia bezpłatnego transportu wyborcom niepełnosprawnym o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz wyborcom, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat.
Osoby te muszą złożyć stosowny wniosek właściwemu wójtowi na 13 dni przed dniem wyborów. Co ważne, przepisy te budzą wiele wątpliwości wśród samorządów, które zastanawiają się, jak indywidualnie organizować ten transport, a także jakie są szczegółowe wytyczne dotyczące jego realizacji.
To obowiązek władz samorządowych
Podsumowując, choć inicjatywa bezpłatnej komunikacji miejskiej w dniu wyborów samorządowych w Gdańsku, Gdyni i Sopocie może być postrzegana jako samodzielna decyzja tych miast, jest ona także częścią szerszych zmian w prawie, mających na celu zwiększenie frekwencji wyborczej i ułatwienie dostępu do lokali wyborczych.
Nowelizacja kodeksu wyborczego wprowadza obowiązek zapewnienia bezpłatnego transportu dla określonych grup wyborców, co jest krokiem w kierunku większej inkluzji i dostępności procesu wyborczego.
Zobacz też: Zarobki prezesów Aleksandry Dulkiewicz
Maciej Naskręt