W Gdyni trwa wyczekiwanie na jedną z najbardziej ważnych postępowań przetargowych ostatnich lat – na budowę Obwodnicy Witomina. W przetargu wzięło udział dziewięć firm, z których pięć złożyło oferty na poziomie poniżej 30 proc. szacowanej wartości inwestycji. Choć sytuacja ta cieszy władze miasta z perspektywy budżetowej, rodzi również pytania o przyczyny tak niskich cen oraz potencjalne konsekwencje dla jakości wykonania projektu.
Firmy uczestniczące w przetargu, które zaproponowały wyjątkowo niskie ceny swoich usług, mają czas do 26 lipca na złożenie wyjaśnień dotyczących swoich ofert. Miasto Gdynia ma 14 dni na ich rozpatrzenie, a cały proces wyboru wykonawcy oraz podpisania umów może potrwać około 5-6 tygodni. Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni, wyjaśnia:
Do przetargu zgłosiło się aż 9 oferentów, a ich ceny w dużej większości są bardzo niskie, co oczywiście nas bardzo cieszy. Jednak zanim wybierzemy firmę, która wybuduje ta tak ważna dla miasta drogę, musimy być pewni, że oferta z niską ceną, nie oznacza niskiej jakości bądź nie zakłada późniejszych 'nieprzewidzianych’ aneksów. Stąd wstrzymanie rozstrzygnięcia przetargu do 26 lipca, w którym to czasie oferenci będą mieli złożyć wyjaśnienie, skąd tak cena na poziomie 30 procent szacowanej, bo i takie mamy oferty. Takiego postępowania wymaga zresztą od nas dyscyplina finansów publicznych” – mówi Bartłomiej Austen.
Przegląd ofert – Obwodnica Witomina
Podczas otwarcia ofert 28 czerwca poznano dziewięć firm ubiegających się o realizację inwestycji:
- PORR SPÓŁKA AKCYJNA – cena brutto: 98 844 433,58 zł
- Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. – cena brutto: 78 549 311,39 zł
- Firma Budowlano-Drogowa MTM SA – cena brutto: 99 229 240,50 zł
- STRABAG Sp. z o.o. – cena brutto: 89 424 355,02 zł
- NDI S.A. – cena brutto: 88 680 273,03 zł
- KOBYLARNIA S.A. – Lider konsorcjum, Kobylarnia, MIRBUD S.A. – Partner Konsorcjum – cena brutto: 99 261 000,00 zł
- Budimex SA – cena brutto: 84 492 166,41 zł
- P.H.U.B. Piotr Pawlica – cena brutto: 96 789 928,42 zł
- Kruszywo Sp. z o.o. – cena brutto: 85 127 367,18 zł
Kwota, jaką gmina zamierza przeznaczyć na realizację zadania, to 130 401 110,616 zł. Jak widać, niektóre z ofert są znacznie poniżej tego budżetu, co budzi konieczność dokładnego przeanalizowania każdej z nich.
Zobacz też: Hel apartamenty. Tak blisko morza nikt jeszcze tu nie budował
Wymagania przetargowe
Zgodnie z wymaganiami przetargu, wykonawca zobowiązany jest do wykonania robót budowlanych w terminie 20 miesięcy od daty podpisania umowy, a gotowość do odbioru musi zostać zgłoszona w terminie o 2 miesiące dłuższym od terminu wykonania robót.
Dodatkowo, wykonawca musi dostarczyć decyzje o pozwoleniu na użytkowanie lub skuteczne zawiadomienia o zakończeniu robót w ciągu 7 tygodni od zgłoszenia gotowości do odbioru.
Obwodnica Witomina – znaczenie
Obwodnica Witomina ma kluczowe znaczenie dla Gdyni. Projekt ten ma na celu ograniczenie ruchu tranzytowego przez dzielnicę oraz ułatwienie komunikacji mieszkańcom Chwarzna-Wiczlina i Dąbrowy z Gdyni Zachód do centrum miasta. Jest to część większego planu modernizacji infrastruktury drogowej w tej części miasta, w tym zakończonej przebudowy ul. Hodowlanej oraz trwającej przebudowy ul. Chwarznieńskiej.
Obwodnica Witomina to droga o długości prawie 2650 metrów, na której znajdą się po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (w tym buspasy) oraz cztery obiekty inżynieryjne, w tym kładka pieszo-rowerowa w ciągu leśnym, dwa przepusty oraz wiadukt nad ulicą Witomińską.
Czytaj też: Budowa Drogi Czerwonej w Gdyni rozpocznie się za pięć lat
mn