Pierwszy rejs MS „Chrobry”. Witold Gombrowicz na pokładzie

29 lipca 1939 roku – 85 lat temu – z portu w Gdyni wyruszył w swój pierwszy rejs transatlantyk MS „Chrobry”. Było to wydarzenie o ogromnym znaczeniu zarówno dla polskiej żeglugi, jak i dla literatury polskiej, ponieważ na pokładzie statku znajdował się znany pisarz Witold Gombrowicz. Rejs ten stał się początkiem nowego rozdziału w życiu Gombrowicza oraz istotnym punktem w historii polskiej emigracji.

MS „Chrobry” był nowoczesnym transatlantykiem, jednym z najnowszych nabytków polskiej floty morskiej, zbudowanym w stoczni Howaldtswerke w Hamburgu. Jego nazwa pochodziła od pierwszego króla Polski, Bolesława Chrobrego. Statek został zaprojektowany, aby przewozić pasażerów i towary między Europą a Ameryką Południową, stanowiąc kluczowe połączenie w sieci transportowej II Rzeczypospolitej.

Pierwszy rejs MS "Chrobry" z Witoldem Gombrowiczem (FOTO: mat. prasowe)
Pierwszy rejs MS „Chrobry” z Witoldem Gombrowiczem (FOTO: mat. prasowe)

Witold Gombrowicz na pokładzie

Witold Gombrowicz, już wtedy znany pisarz i dramaturg, znalazł się na pokładzie MS „Chrobry” w drodze do Argentyny. Wyjazd Gombrowicza był zarówno ucieczką od napiętej sytuacji politycznej w Europie, jak i poszukiwaniem nowych inspiracji twórczych.

Jego podróż do Ameryki Południowej miała ogromny wpływ na jego późniejsze dzieła, w tym na powieść „Trans-Atlantyk”, która odzwierciedlała jego doświadczenia emigracyjne.

Czytaj też: Polonez. Legenda polskiej motoryzacji, która przekroczyła granice

Witold Gomrowicz (FOTO: mat. prasowe)

Znaczenie rejsu

Pierwszy rejs MS „Chrobry” miał ogromne znaczenie nie tylko dla polskiej floty handlowej, ale również dla społeczności polskiej emigracji w Ameryce Południowej. Statek przewoził setki pasażerów, w tym wielu emigrantów poszukujących lepszego życia na nowym kontynencie. MS „Chrobry” stał się symbolem nadziei i nowych możliwości w trudnych czasach przedwojennych.

Zakończenie rejsu

Rejs MS „Chrobry” zakończył się pomyślnie, a statek dotarł do portu w Buenos Aires. Witold Gombrowicz osiadł w Argentynie, gdzie spędził następne lata swojego życia, pisząc i rozwijając swoją karierę literacką. Jego pobyt na obcej ziemi zaowocował wieloma znaczącymi dziełami, które do dziś są uważane za klasyki literatury polskiej.

W drodze powrotnej z Buenos Aires załoga dowiedziała się o inwazji Niemiec na Polskę. Statek skierowano do służby transportowej. W tym charakterze wziął udział w kampanii norweskiej, podczas której zatonął 14 maja 1940 roku rażony bombami zrzuconymi przez niemieckie samoloty.
W drodze powrotnej z Buenos Aires załoga dowiedziała się o inwazji Niemiec na Polskę. Statek skierowano do służby transportowej. W tym charakterze wziął udział w kampanii norweskiej, podczas której zatonął 14 maja 1940 roku rażony bombami zrzuconymi przez niemieckie samoloty.

Dziedzictwo MS „Chrobry”

Rejs MS „Chrobry” zapisał się na kartach historii jako symbol determinacji i odwagi Polaków w obliczu niepewności. Dla Witolda Gombrowicza był to początek nowego, pełnego wyzwań etapu życia, który znacząco wpłynął na jego twórczość. Transatlantyk „Chrobry” stał się nie tylko jednostką pływającą, ale także symbolem marzeń o lepszej przyszłości i nieustającej dążności do eksploracji nowych światów.

Czytaj też: Henryk Jaskuła. Pierwszy Polak, który samotnie opłynął ziemię

mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!