Pogłębiarka "Ursa" na Mierzei Wiślanej (FOTO: Urząd Morski w Gdyni)

Pogłębiarka „Ursa” na Mierzei Wiślanej

Urząd Morski w Gdyni ogłosił, że do Portu Nowy Świat na Mierzei Wiślanej dotarła specjalistyczna jednostka – ssąca nasiębierna pogłębiarka „Ursa”. Ten zaawansowany technologicznie statek będzie obsługiwał nową, ponad dwudziestokilometrową drogę wodną łączącą Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, co stanowi kluczowy element infrastruktury morskiej Polski.

„Ursa” to wyjątkowa jednostka pływająca, która będzie pełnić niezwykle ważną rolę w utrzymaniu drożności torów wodnych. Wyposażona w nowoczesny system pogłębiarski oraz ładownię, umożliwia efektywne zbieranie i transportowanie urobku z dna morskiego. Materiał ten, pobierany ze spłyconych miejsc, jest następnie wypompowywany na miejsce odkładu za pomocą zaawansowanego systemu pomp i rurociągów.

Historia powstania

Rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni, Magdalena Kierzkowska, poinformowała, że umowa na budowę „Ursy” została podpisana w marcu 2022 roku. Kontrakt o wartości 117 milionów złotych został zrealizowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która współpracowała przy tym projekcie z firmami z Holandii. Uroczystość położenia stępki odbyła się pod koniec października 2022 roku, a niecały rok później pogłębiarka została zwodowana.

Nowa droga wodna – strategiczne znaczenie

Nowa droga wodna, której obsługą zajmie się „Ursa”, została oficjalnie otwarta 17 września 2022 roku. Przekop przez Mierzeję Wiślaną umożliwił Polsce uzyskanie niezależnego od Rosji przejścia z Zalewu Wiślanego na Bałtyk. Jest to strategicznie ważny krok, który zwiększa niezależność oraz bezpieczeństwo transportu morskiego w regionie.

Droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga ma prawie 23 km długości. Sama trasa przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 km, a odcinek na rzece Elbląg również przekracza 10 km. Pozostałe około 2,5 km obejmują śluzę, port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny mają docelowo głębokość 5 metrów, co zapewni swobodny przepływ jednostek o większym zanurzeniu.

Przyszłość polskiej żeglugi – pogłębiarka „Ursa”

Pogłębiarka „Ursa” stanowi istotny element w dążeniu do modernizacji i rozwoju infrastruktury morskiej Polski. Dzięki niej nowa droga wodna będzie regularnie utrzymywana w optymalnym stanie, co przyczyni się do wzrostu ruchu żeglugowego oraz rozwoju gospodarczego regionu.

Obecność „Ursy” w Porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej to symbol postępu technologicznego i determinacji w dążeniu do niezależności morskiej Polski. Jest to także przykład współpracy międzynarodowej, która pozwala na realizację ambitnych projektów o strategicznym znaczeniu.

Czytaj też: Utrudnienia w ruchu na drodze do Stegny i Krynicy Morskiej

mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!