Naukowcy z Politechniki Gdańskiej stworzyli autonomiczną łódź „Hornet”, zaprojektowaną do monitorowania instalacji offshore, takich jak morskie farmy wiatrowe, oraz do badań dna Bałtyku. Jest to pierwsza jednostka tego typu całkowicie opracowana w Polsce i charakteryzuje się znacznie niższymi kosztami produkcji w porównaniu do zagranicznych rozwiązań.
Projekt „Hornet” rozpoczął się w 2020 roku w ramach programu Horyzont 2020, wspieranego przez Komisję Europejską. Zespół pod kierownictwem prof. Łukasza Kulasa opracował autorską architekturę systemu łodzi, która obejmuje zarówno zaawansowane urządzenia, jak i oprogramowanie umożliwiające autonomiczne działanie.
Sercem „Horneta” jest autorski system superszybkiego przetwarzania informacji z zaawansowanych urządzeń i sensorów, który precyzyjnie wykrywa obiekty na powierzchni wody, a także to, co jest pod powierzchnią – wyjaśnia dr hab. inż. Łukasz Kulas, prof. PG. – Wszystkie dane są gromadzone, analizowane i przetwarzane w komputerze pokładowym, co umożliwia systemowi podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym – dodaje.
Łódź wyposażona jest w nowoczesne sensory, takie jak kamery, radary i lidary, które umożliwiają precyzyjne monitorowanie otoczenia. Cały system pozwala na autonomiczne omijanie przeszkód, co czyni „Hornet” idealnym rozwiązaniem do pracy w trudnych warunkach morskich.
Prezentacja innowacyjnej łodzi na Wyspie Sobieszewskiej
23 października 2024 r. na Przystani Nadwiślańskiej w Gdańsku odbyła się prezentacja „Horneta”. Było to zwieńczenie tegorocznych testów jednostki, które potwierdziły jej gotowość do wprowadzenia na rynek.
Nasza uczelnia odgrywa kluczową rolę w zielonej transformacji Polski, której jednym z najważniejszych elementów jest budowa morskich farm wiatrowych na wodach polskiego Bałtyku – powiedział prof. Krzysztof Wilde, rektor PG. – Współpracujemy z podmiotami odpowiedzialnymi za ich budowę, dzielimy się wiedzą, ale także gotowymi rozwiązaniami, takimi właśnie jak prezentowany dziś „Hornet”.
Prof. Wilde podkreślił także znaczenie współpracy międzynarodowej, w tym udziału PG w projekcie NATO DIANA. Na kampusie PG ma powstać living lab, gdzie prezentowane będą najnowsze technologie, w tym autonomiczne jednostki morskie, jak „Hornet”.
Czytaj więcej: Wynalazki NATO na Politechnice Gdańskiej
„Hornet”. Koszt produkcji i zainteresowanie międzynarodowe
Koszt skonstruowania prototypu „Horneta” wyniósł ok. 1 mln euro. Prof. Kulas zwrócił uwagę, że w przyszłości produkcja kolejnych jednostek będzie znacznie tańsza, na poziomie 150-200 tys. euro za sztukę. Dla porównania, zagraniczne jednostki o podobnych możliwościach kosztują od 1,5 do 2 mln euro. Tak duża różnica w cenie stawia „Horneta” w korzystnej pozycji na rynku międzynarodowym.
Oprócz konkurencyjnej ceny, „Hornet” wyróżnia się zaawansowanym systemem komunikacji bezprzewodowej opartym na innowacyjnych antenach inteligentnych. – Zwiększają one odporność komunikacji bezprzewodowej na działanie radiowych urządzeń zagłuszających, a w przypadku pojawienia się interferencji radiowych, są one w stanie szybko wzmocnić sygnały pożądane i wytłumić zakłócenia – wyjaśnia prof. Kulas. Rozwiązania te przyciągają uwagę producentów jednostek bezzałogowych na całym świecie.
Naukowcy z PG nawiązali już współpracę z firmami zarówno z Polski, jak i zza granicy, co otwiera przed projektem szerokie perspektywy komercjalizacji. Dzięki zaangażowaniu w program NATO DIANA, „Hornet” ma szansę stać się jednym z najważniejszych polskich produktów w sektorze technologicznym, zarówno cywilnym, jak i obronnym.
Zobacz też: Wielka rozbudowa linii Tczew – Gdynia. Nowe przystanki i tory
mn