To miał być kolejny spokojny lot. Niewiele wskazywało na nadchodzący chaos, gdy pasażerowie lotu Singapore Airlines SQ321 odprężali się, mając przed sobą jeszcze trzy godziny podróży do Singapuru z Londynu. Jednak, gdy Boeing 777-300ER unosił się nad Birmą, nagle wpadł w ekstremalne turbulencje, gwałtownie rzucając pasażerami, stewardessami i przedmiotami po całej kabinie. Wszystko wydarzyło się w 10 sekund.
„Samolot nagle zaczął się przechylać w górę i zaczęło trząść,” relacjonował malezyjski student Dzafran Azmir w rozmowie z dziennikarzami Reutersa. 28-latek podróżował z zapiętym pasem bezpieczeństwa. Wielu innych pasażerów nie miało założonych.
„To był bardzo dramatyczny spadek, więc wszyscy, którzy siedzieli i nie mieli zapiętych pasów, natychmiast uderzyli w sufit. Niektórzy uderzyli głowami w schowki na bagaż nad głowami i wgnietli je, uderzyli w miejsca, gdzie są światła i maski, i przelecieli koło mnie” opowiadał Azmir w rozmowie z agencją Reuters.
Przypomnimy, że bilans tego lotu jest tragiczny. Jeden z pasażerów zmarł na atak serca, a co najmniej 30 osób zostało rannych.
Całe zdarzenie trwało 10 sekund
Jak donoszą media w Azji samolot doświadczył „gwałtownej zmiany pionowej, wraz z nagłym zdarzeniem turbulencyjnym”.
„Całe zdarzenie miało miejsce w ciągu mniej niż 10 sekund,” powiedział Azmir. „Ludzie spadali na podłogę, mój telefon wypadł mi z ręki i poleciał kilka rzędów dalej, buty ludzi rozrzuciło po całej kabinie.”
Maski tlenowe zwisały z sufitu samolotu, którego niektóre sekcje były uszkodzone lub wgniecione. Resztki, w tym sałatka owocowa, czajniki i tace z posiłkami pokładowymi, były porozrzucane po kabinie, jak pokazują nagrania naocznych świadków.
Ekstremalne turbulencje mogą mieć wiele przyczyn. Raporty pogodowe wskazywały na silne burze w tym rejonie.
„Na zewnątrz było pochmurno, całkowicie biało,” powiedział Azmir.
Ekstremalne turbulencje i przymusowa lądowanie
Pilot ogłosił sytuację medyczną na pokładzie i skierował samolot do Bangkoku. Maszyna wylądowała około godzinę później, gdzie czekała na poszkodowanych już duża liczba karetek i pracowników ratunkowych.
„Załoga i ludzie w toaletach ucierpieli najbardziej… Było dużo urazów kręgosłupa i głowy,” powiedział Azmir. Ekipy ratunkowe przenosiły rannych pasażerów na noszach nad głowami po wąskich przejściach, podczas gdy inni pasażerowie pozostawali na swoich miejscach.
Jeden z pasażerów nagrywał, jak przechodzi przez zniszczoną kabinę, można było usłyszeć głos mówiący: „Wciąż są ludzie na podłodze.”
Na płycie lotniska ustawiono namioty medyczne do badania rannych; niektórzy byli przywiązani do noszy, inni na wózkach inwalidzkich.
Czytaj też: Katastrofa helikoptera z prezydentem Iranu. Obawy USA przed wojną
mn
Wspieraj wbijamszpile.pl
Wolne media są dzisiaj najważniejsze. WbijamSzpile.pl to miejsce, gdzie dzielimy się nie tylko aktualnościami, ale także przemyśleniami, analizami i komentarzami dotyczącymi najnowszych trendów społecznych, politycznych i kulturalnych w Polsce, na Pomorzu i w Gdańsku. Nikt nas nie cenzuruje. Wspieraj wolne dziennikarstwo.