Droga do elektrowni atomowej na Pomorzu. Jest plan (FOTO: canva.com)

Droga do elektrowni atomowej na Pomorzu. Jest plan

Prace nad pierwszą elektrownią jądrową w Polsce nabierają tempa, a kluczowym elementem tych działań jest droga do elektrowni atomowej. Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podjął w tej sprawie kolejny krok. Drogowcy będą ubiegać się o decyzję środowiskową.

Drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA ogłosili rozpoczęcie kolejnego etapu prac przygotowawczych. Oznacza to złożenie wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla drogi o długości około 27 km. Droga ta ma połączyć Lubiatowo z węzłem Łęczyce na trasie S6, co jest kluczowe dla przyszłego funkcjonowania elektrowni jądrowej.

Analiza środowiskowa

Wnioski o DŚU są wynikiem szczegółowych prognoz oddziaływania drogi na środowisko. Analizowano takie aspekty jak hałas, zanieczyszczenia powietrza, jakość wód, a także wpływ na rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz i zdrowie ludzi. W dokumencie uwzględniono również lokalizację i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczenia akustyczne, urządzenia ochrony wód oraz nasadzenia zieleni.

Wszystkie te elementy mają na celu minimalizację negatywnego wpływu inwestycji na otoczenie.

Droga do elektrowni atomowej na Pomorzu. Odcinek nad samym morzem. Uwaga mapa nie jest w orientacji północnej. (FOTO: GDDKiA o. Gdańsk)
Droga do elektrowni atomowej na Pomorzu. Odcinek nad samym morzem. Uwaga (FOTO: GDDKiA o. Gdańsk)

Konsultacje społeczne – Droga do elektrowni atomowej

Każdy zainteresowany wpływem planowanej drogi na środowisko ma możliwość zapoznania się z dokumentami w ramach konsultacji społecznych. Proces ten prowadzony będzie przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku i jest kluczowy dla transparentności oraz akceptacji społecznej projektu.

Wybór wariantu

Projekt drogi został podzielony na dwa odcinki: Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213 (około 11 km) oraz droga wojewódzka nr 213 – węzeł Łęczyce na S6 (około 16 km). Dla obu odcinków przygotowano dwa warianty przebiegu trasy. Preferowanym wariantem jest ten, który omija Choczewko i biegnie bliżej miejscowości Kurowo. Takie rozwiązanie ma na celu minimalizację negatywnego wpływu na lokalne społeczności i środowisko.

Droga do elektrowni atomowej na Pomorzu. Odcinek nad samym morzem. Uwaga  (FOTO: GDDKiA o. Gdańsk)
Droga do elektrowni atomowej na Pomorzu. Odcinek nad samym morzem. Uwaga (FOTO: GDDKiA o. Gdańsk)

Zobacz także: Strefy Czystego Transportu będą obowiązkowe w dużych miastach

Kolejne etapy

Po uzyskaniu decyzji środowiskowej, kolejnym krokiem będzie wyłonienie wykonawców robót w systemie „Projektuj i Buduj”.

Wykonawcy będą odpowiedzialni za opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych zezwoleń, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po uzyskaniu wszystkich wymaganych decyzji, rozpoczną się właściwe prace budowlane.

Droga do elektrowni atomowej. Korzyści

Nowa trasa zapewni skomunikowanie elektrowni jądrowej z drogą ekspresową S6 i przyniesie szereg korzyści. Inwestycja poprawi przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży lokalne drogi i skróci czas podróży. Dodatkowo poprawi bezpieczeństwo użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na środowisko i warunki życia lokalnych społeczności.

Czytaj też: Budowa elektrowni jądrowej w Żarnowcu. Ambitny plan władz PRL zakończony przez Tadeusza Mazowieckiego

mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wydawca portalu wbijamszpile.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści komentarzy publikowanych przez użytkowników. komentarze odzwierciedlają jedynie opinie ich autorów. Zachęcamy do korzystania z kultury słowa i przestrzegania zasad netykiety.