Prokuratura Regionalna w Gdańsku prowadzi dochodzenie dotyczące przekroczenia uprawnień przez byłego dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. Śledztwo, które obejmuje również byłego ministra Marka G., znajduje się obecnie na wczesnym etapie rozpoznania – poinformował PAP prokurator Mariusz Marciniak. Chodzi o przekop Mierzei Wiślanej.
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) przeprowadziła kontrolę w Ministerstwie Infrastruktury oraz w Urzędzie Morskim w Gdyni w związku z budową drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Wynikiem tej kontroli było złożenie dwóch zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstw przez urzędników. Zawiadomienia te dotyczą przekroczenia uprawnień oraz niedopełnienia obowiązków. Dodatkowo, NIK zgłosiła do rzecznika dyscypliny finansów publicznych przypadki dokonywania wydatków publicznych bez odpowiedniego upoważnienia.
Wstępne etapy śledztwa
Prokurator Mariusz Marciniak poinformował, że zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez byłego dyrektora Urzędu Morskiego wpłynęło do prokuratury 11 marca tego roku. Śledztwo zostało formalnie wszczęte 17 kwietnia i jest na wczesnym etapie rozpoznania. Dotyczy ono podejrzenia, że były dyrektor zawarł umowy, które przewyższały przewidywany koszt budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną o 157,7 mln zł.
Zawiadomienia o niedopełnieniu obowiązków
Prokuratura Regionalna w Gdańsku otrzymała także dokumenty z Prokuratury Okręgowej w Warszawie, dotyczące zawiadomienia NIK w sprawie byłego ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka G. Były minister miał nie dopełnić obowiązków, nie informując Rady Ministrów o znaczącym wzroście kosztów inwestycji, które przekroczyły planowane wydatki o ponad 100 procent.
Zarzuty NIK – przekop Mierzei Wiślanej
W komunikacie NIK zarzuciła, że minister odpowiedzialny za gospodarkę morską nie określił realistycznie niezbędnych zasobów finansowych i zakresu rzeczowego inwestycji w projekcie uchwały dotyczącej budowy drogi wodnej. Ponadto, podczas prac nad nowelizacją uchwały z 2016 roku, nie informował Rady Ministrów o znaczącym wzroście kosztów inwestycji, co skutkowało utratą uzasadnienia ekonomicznego.
NIK wskazała również, że minister, nadzorując działalność dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, nie podjął działań mających na celu zapewnienie zgodności działań dyrektora z przepisami prawa. Wręcz przeciwnie, miał świadomie akceptować nieprawidłowości, uzasadniając je racjonalnością postępowania.
Czytaj też: Port w Elblągu. Jedyna taka okazja w historii miasta
Przekop przez Mierzeję Wiślaną
Kanał żeglugowy, będący częścią drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, został otwarty 17 września 2023 roku. Przekop ten umożliwił Polsce niezależne od Rosji przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk. Rząd PiS podkreślał, że inwestycja zwiększy atrakcyjność gospodarczą regionu, zwłaszcza Elbląga i jego portu, a także innych portów Zalewu Wiślanego.
Szczegóły Inwestycji
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi prawie 23 km. Obejmuje ona przejście przez Zalew Wiślany (ponad 10 km) oraz odcinek na rzece Elbląg (również ponad 10 km). Pozostałe 2,5 km to odcinek obejmujący śluzę, port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i tor wodny mają docelowo 5 metrów głębokości.
Czytaj też: Pogłębiarka „Ursa” na Mierzei Wiślanej
PAP/mn