Obawiasz się wywłaszczeń pod CPK? A może jesteś ciekawy czy CPK na Pomorzu pobiegnie w twoim sąsiedztwie? Portal wbijamszpile.pl publikuje jako pierwszy na Pomorzu mapę z wariantami przebiegu linii kolejowej – od Wąbrzeźna, przez: Grudziądz, Gardeję, Ryjewo, Sztum, Malbork, Tczew, aż po Pruszcz Gdański i Gdańsk.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to flagowy projekt infrastrukturalny planowany w Polsce, mający na celu stworzenie wielofunkcyjnego hubu transportowego, łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Jego głównym elementem jest budowa nowego, dużego lotniska położonego około 40 km od Warszawy, między Łodzią a stolicą, które ma obsłużyć do 100 milionów pasażerów rocznie. Port ten ma zastąpić obecne lotnisko Chopina w Warszawie, które zbliża się do swoich limitów przepustowości.
Projekt CPK zakłada również rozbudowę istniejącej infrastruktury kolejowej i drogowej, aby umożliwić szybki i efektywny transfer pasażerów pomiędzy różnymi środkami transportu. Planowane jest wdrożenie nowych linii kolejowych o wysokich prędkościach, które połączą CPK z najważniejszymi miastami w Polsce, znacząco skracając czas podróży.
Cel projektu to nie tylko poprawa infrastruktury transportowej i zwiększenie jej przepustowości, ale również stymulacja rozwoju gospodarczego kraju, przyciągnięcie inwestorów i wzmocnienie pozycji Polski jako ważnego centrum logistycznego w Europie. CPK ma być odpowiedzią na rosnące potrzeby komunikacyjne Polski i regionu, a także wspierać rozwój turystyki i biznesu.
Realizacja CPK to ambitne przedsięwzięcie, które zakłada integrację różnych form transportu, nowoczesne technologie i zrównoważony rozwój, biorąc pod uwagę ochronę środowiska i najwyższe standardy bezpieczeństwa. Projekt jest planowany do realizacji w perspektywie kilkunastu lat, a jego pierwsze etapy mogą zostać uruchomione już w najbliższej przyszłości.
Konsultacje z mieszkańcami nad projektem mają być prowadzone w najbliższym czasie.
Mapa CPK na Pomorzu
Portal wbijamszpile.pl publikuje jako pierwszy na Pomorzu całą mapę z wariantami przebiegu linii kolejowej – od Wąbrzeźna, przez: Grudziądz, Gardeję, Ryjewo, Sztum, Malbork, Tczew, aż po Pruszcz Gdański i Gdańsk.
Dlaczego to robimy? Dzięki upublicznieniu mapy, mieszkańcy mają możliwość zapoznania się z planowanymi inwestycjami, co z kolei pozwala na lepsze zrozumienie i ewentualne wsparcie projektu, który może znacznie poprawić jakość życia w regionie. Portal wbijamszpile.pl, poprzez tę inicjatywę, podkreśla swoje zaangażowanie w promowanie dostępności do informacji oraz wspieranie rozwoju lokalnego.
Publikacja mapy jest szczególnie istotna w kontekście planowania przestrzennego i mobilności, gdzie zaangażowanie i opinie społeczności lokalnej mogą mieć bezpośredni wpływ na finalny kształt projektów.
Zobacz także: Baltic Hub będzie większy: Terminal T5 wesprze zieloną rewolucję
Założenia mapy CPK
Mapa zawiera pięć różnych wariantów, które oczywiście mogą jeszcze ulec przeprojektowaniu. Przypominamy, że często uzgodnienia z PKP PLK, gestorem istniejących torowisk kolejowych często trwa latami.
Najważniejsze informacje to powstanie dużego węzła kolejowego na wschód od Grudziądza. Plan zakłada dużą obsługę kolejową tego miasta, ponadto polepszenie połączenia ze znajdującą się po drugiej stronie linią kolejową relacji Bydgoszcz – Gdynia. Kolejny duży węzeł zaplanowano na zachód od Malborka, by tam móc się w piąć linię relacji Gdynia – Warszawa.
Tylko jeden wariant zakłada wpięcie do istniejącej linii tak by pociągi kursujące na linii CPK mogły zatrzymać się w Tczewie. Wszystkie warianty natomiast zakładają budowę nowego mostu kolejowego nad Wisłą albo to na południe od Tczewa, albo na północ od tego miasta.
Wszystko wskazuje na to, że w Gdańsku linia CPK będzie kończyć się na Olszynce. Nastąpi wpięcie w linię kolejową na Lipcach, bądź też linię towarową wiodącą do portu w Gdańsku.
Fragment map
Uwaga! Stąd możesz przejść do mapy CPK na Pomorzu.
Maciej Naskręt
Dlaczego planowana trasa przez Radunicę przecina istniejącą zabudowę! Kilkaset metrów dalej na północ są puste pola. Trasa szybkiej kolei przez zabudowę to idiotyczny pomysł projektanta ograniczonego umysłowo!